یک قطره ...

با اسم کيجا به دنيا آمد . چون کسی معنای کيجا را نمی دانست قطره ای از دريا شد . قطره ماند اما دريا نشد ...





E-mail this post



Remember me (?)



All personal information that you provide here will be governed by the Privacy Policy of Blogger.com. More...



مادرم معلم بود حالا بازنشسته است تمام سالهايی که در اموزش و پرورش کار کرد مسوول بود و نمونه مثل بيشتر معلم ها . به ما می گفت که اشکالات کارش کجاست وقت صرف می کرد که بياموزد تا هميشه نواوری داشته باشد . وقتی که بيست ساله بود در يکی از روستاهای اطراف تهران مشغول به کار شد و سالهای خدمتش را در شهرهای مختلف گذراند . بزرگترين پستی که به او پيشنهاد شد پستی در تربيت معلم بود که نپذيرفت و به معاونت يک دبيرستان بزرگ قناعت کرد .
ان موقعها هنوز انقلاب نشده بود و من هنوز انقدر کوچک بودم که بتواند مرا در حياط ان مدرسه با يک توپ سرگرم کند تا به امورات جانبی کارش برسد . از باارزشترين کارهايی که از او به ياد دارم خريد يک قطعه زمين و ساختن دو اتاق بلوکی بود که يازده خواهر و برادر يتيم را در خود جا می داد که با کمک و همياری داوطلبانه دانش اموزان به سرانجام رسيد . وقتی انقلاب شد فقط تدريس کرد . روبروی شاگردان می نشست و به انها غير از کتاب درسی شان درس زندگی می داد . هنوز هم تعدادی از دانش اموزانش که حالا مشغول به کارهای مختلفند به او سر می زنند و روز معلم برايش گل يا هديه می اورند . دوست نداشت بازنشسته شود ما اصرار کرديم . کسانی که با او همکار شده بودند بی تجربه بودند اما سری پر باد داشتند . زود روی صندلی رياست نشسته بودند و بويی از احترام نبرده بودند . جای گلايه نبود گرچه چند باري هم گلايه شد و راه به جايی برده نشد .
روز معلم را به او تبريک می گويم او که هميشه دوست داشت يکی از فرزندانش معلم شود و من معلم شدم . براي هفت هشت سالی تنها برای انکه بدانم چرا مادر سی و چند سال با عشق صبح از خواب بيدار ميشد و چرا ديرتر از همه از مدرسه بيرون می امد .
***
مادر همسرم سی سالی است که از خدمت معلمی بازنشسته شده حالا ميدانم که وقتی مادرم اغاز به کار کرد او چند سالی بيشتر تا بازنشستگی نداشت . داستانهايی که از سالهای خدمتش تعريف می کند مثل رويا است . حال و هوايی دارد که انگار پشت پرده تاريخ را می شنوم . ای کاش حوصله داشتم که چند تا از داستانهايش را می نوشتم . او هنوز هم يک معلم خوب است . بر طبق عادت همه معلم ها کمی بلند صحبت می کند و اهنگ اقتدار معلمی را دارد . دوستش دارم برای انکه هميشه می اموزاند . شجاع است و طاقت بی عدالتی را ندارد . نمونه است . يک زن نمونه يک مادر نمونه يک معلم نمونه ...


About me

Email

    1ghatreh[at]Gmail[dot]com

Links